Ga naar de hoofdinhoud

Effectieve didactiek

Les in lezen

Dit onderzoeksproject beoogde een wetenschappelijke analyse van de 22 Lezen-op-School-projecten (LoS) die van september 2020 tot en met juni 2022 in Vlaanderen liepen. Deze analyse werd onder meer gestoeld op een uitgebreid en diepgaand overzicht van de beschikbare wetenschappelijke kennis over effectief leesonderwijs. Op basis hiervan ontwikkelden we ook een praktijkgerichte inspiratiegids.

Datum

Van tot

Supported by

Vlaamse overheid (OBPWO)

Bekijk de projectwebsite

Het onderzoeksproject “Les in lezen” omvatte drie onderzoekslijnen:

  1. Een systematische umbrella review rond effectief leesonderwijs in het basis- en secundair onderwijs
  2. Een verticale en horizontale analyse van de 22 Lezen op School-projecten (LoS)
  3. De ontwikkeling van een praktijkgerichte inspiratiegids rond effectief leesonderwijs.

Umbrella review rond effectief leesonderwijs

In deze uitgebreide wetenschappelijke literatuurstudie gingen we op zoek naar de kenmerken van effectief leesonderwijs in het basis- en secundair onderwijs en naar factoren die met de realisatie van effectief leesonderwijs samenhangen. Daarbij bestudeerden we vooral factoren in de onderwijscontext, hoewel we de relaties tussen de onderwijscontext en belangrijke andere contexten (zoals gezin, naaste omgeving en gemeenschap) ook meegenomen hebben. Uiteindelijk werden de inzichten uit niet minder dan relevante 95 overzichtsstudies gebundeld in een omvangrijk onderzoeksrapport.

Analyse van de Lezen op School-projecten (LoS)

De LoS-projecten hadden als doel om duurzame samenwerkingsverbanden op te zetten gericht op het versterken van het leesbegrip en de leesmotivatie bij leerlingen in het basis- en secundair onderwijs. In deze onderzoekslijn werd elk van de 22 LoS-projecten nauwkeurig beschreven en geanalyseerd. Daarnaast werden de projecten ook met elkaar vergeleken om na te gaan of er patronen in de aanpak binnen de individuele projecten te onderscheiden waren. Een uitspraak over de effectiviteit van de LoS-projecten kon op basis van de verzamelde data helaas niet gedaan worden. Resultaten van de analyse van de LoS-projecten kan u lezen in het tweede onderzoeksrapport.

Ontwikkeling van de praktijkgerichte inspiratiegids

In deze derde onderzoekslijn gingen we na op welke manier we de inzichten uit de umbrella review het best op de klasvloer konden laten landen. Deze zoektocht leverde een praktijkgerichte gids met 16 inspiratiefiches op, waarmee we een steentje willen bijdragen aan effectief leesonderwijs. De gids is geen handvat waarmee je als school je volledige leesbeleid kan uittekenen of kritisch evalueren. Wél ruimt de gids misverstanden over effectief leesonderwijs uit de weg en biedt hij inspiratie voor effectieve leesinterventies, voor alle onderwijsniveaus. 

Je kan de inspiratiegids hier downloaden.
Download hier de inspiratiegids.

Team onderzoekers

Onderzoeker

Kim Bellens

Expertise: methodologie, leermiddelen, lerareneffectiviteit

Begeleider professionele ontwikkeling

Karlien Tiebout

Expertise: didactiek voor het basisonderwijs, leesdidactiek, klasmanagement

Onderzoekscoördinator

Pieter Verachtert

Expertise: lerareneffectiviteit, praktijkgericht onderzoek, didactiek, methodologie, project management, onderzoeksbeleid

Stefan De Clerck

Lerarenopleider Lager Onderwijs Odisee Campus Sint-Niklaas

Begeleider professionele ontwikkeling en onderzoeker

Eva Maesen

Expertise: leer- en studeerstrategieën

Aster Van Mieghem

Expertise: kenmerken van effectieve professionalisering, inclusief onderwijs

Onderzoeker

Astrid Geudens

Astrid Geudens (PhD) is onderzoeker bij de onderzoeksgroep Mens en Welzijn, onderzoekslijn Assessment en interventie. Zij is expert in taal- en leesdidactiek en probeert actief een brug te slaan tussen wetenschappelijk onderzoek en onderwijs.

International Coordinator

Kirsten Schraeyen

For all your questions on courses and Learning Agreements

international.la@thomasmore.be +32 3 432 19 49

Partners

Gerelateerde onderzoekslijnen