
Dit onderzoeksproject beoogde een wetenschappelijke analyse van de 22 Lezen-op-School-projecten (LoS) die van september 2020 tot en met juni 2022 in Vlaanderen liepen. Deze analyse werd onder meer gestoeld op een uitgebreid en diepgaand overzicht van de beschikbare wetenschappelijke kennis over effectief leesonderwijs. Op basis hiervan ontwikkelden we ook een praktijkgerichte inspiratiegids.
Het onderzoeksproject “Les in lezen” omvatte drie onderzoekslijnen:
In deze uitgebreide wetenschappelijke literatuurstudie gingen we op zoek naar de kenmerken van effectief leesonderwijs in het basis- en secundair onderwijs en naar factoren die met de realisatie van effectief leesonderwijs samenhangen. Daarbij bestudeerden we vooral factoren in de onderwijscontext, hoewel we de relaties tussen de onderwijscontext en belangrijke andere contexten (zoals gezin, naaste omgeving en gemeenschap) ook meegenomen hebben. Uiteindelijk werden de inzichten uit niet minder dan relevante 95 overzichtsstudies gebundeld in een omvangrijk onderzoeksrapport.
De LoS-projecten hadden als doel om duurzame samenwerkingsverbanden op te zetten gericht op het versterken van het leesbegrip en de leesmotivatie bij leerlingen in het basis- en secundair onderwijs. In deze onderzoekslijn werd elk van de 22 LoS-projecten nauwkeurig beschreven en geanalyseerd. Daarnaast werden de projecten ook met elkaar vergeleken om na te gaan of er patronen in de aanpak binnen de individuele projecten te onderscheiden waren. Een uitspraak over de effectiviteit van de LoS-projecten kon op basis van de verzamelde data helaas niet gedaan worden. Resultaten van de analyse van de LoS-projecten kan u lezen in het tweede onderzoeksrapport.
In deze derde onderzoekslijn gingen we na op welke manier we de inzichten uit de umbrella review het best op de klasvloer konden laten landen. Deze zoektocht leverde een praktijkgerichte gids met 16 inspiratiefiches op, waarmee we een steentje willen bijdragen aan effectief leesonderwijs. De gids is geen handvat waarmee je als school je volledige leesbeleid kan uittekenen of kritisch evalueren. Wél ruimt de gids misverstanden over effectief leesonderwijs uit de weg en biedt hij inspiratie voor effectieve leesinterventies, voor alle onderwijsniveaus.
Expertise: didactiek voor het basisonderwijs, leesdidactiek, klasmanagement
Expertise: lerareneffectiviteit, praktijkgericht onderzoek, didactiek, methodologie, project management, onderzoeksbeleid
Expertise: leer- en studeerstrategieën
Astrid Geudens (PhD) is onderzoeker bij de onderzoeksgroep Mens en Welzijn, onderzoekslijn Assessment en interventie. Zij is expert in taal- en leesdidactiek en probeert actief een brug te slaan tussen wetenschappelijk onderzoek en onderwijs.
For all your questions on courses and Learning Agreements