GRBAS (stem)beoordelingsinstrument
GRBAS
De GRBAS is een beoordelingsinstrument om de stemkwaliteit snel in kaart te brengen.
In dit project werkten Thomas More Hogeschool, Odisee en Universiteit Gent op basis van de huidige wetenschappelijke state-of-the art een getrapt professionaliseringstraject rond effectief voorbereidend leesonderwijs uit voor 50 scholen met veel leerlingen wiens thuistaal niet het Nederlands is. Het traject bestaat uit een online bijscholing met drie modules, een lerend netwerk en individuele begeleiding via samenwerking met pedagogisch begeleiders. Op deze pagina vindt u alle details rond de aanpak van het professionaliseringstraject en links naar de drie online modules: “Letterkennis en fonemisch bewustzijn”, “Taaldenkgesprekken en interactievaardigheden” en “Woordenschat verbreden en verdiepen”.
ESF
Vlaams overheid
In het project Effectief LeesOnderwijs Doet Iedereen Excelleren (ELODIE) werkten Thomas More Hogeschool, Odisee, de Universiteit Gent en het Departement Onderwijs en Vorming van de Vlaamse overheid samen aan de verbetering van het Vlaamse voorbereidende taal- en leesonderwijs. Daarbij was het ons doel om er mee voor te zorgen dat kinderen die in een thuisomgeving met minder taalleerkansen Nederlands opgroeien toch optimaal aan het formele leesonderwijs kunnen starten. Kinderen gelijke leeskansen geven. Om dat doel te bereiken, vormden we sterke leerkrachten en schoolteams die effectief voorbereidend taal- en leesonderwijs kunnen bieden. We vertrokken daarbij vanuit een brede visie op leesvaardigheid[PV1] , die zowel het technische aspect van lezen als het begripsaspect en de bruggen tussen beide in rekening brengt.
Concreet ontwierpen we een professionaliseringstraject in drie delen rond effectief voorbereidend leesonderwijs:
Tijdens het ELODIE-project boden we 50 scholen met veel kansarme leerlingen de kans om dit getrapte professionaliseringstraject te volgen en aan de slag te gaan rond effectiever voorbereidend leesonderwijs. Dit gebeurde in nauwe aansluiting bij de inspanningen die leerkrachten op deze scholen al leverden om kinderen met een taalachterstand Nederlands extra leerkansen te bieden onder de vorm van een taalintegratietraject. Tussen 1 september 2022 en 31 december 2023 volgden minstens twee leerkrachten van elke deelnemende school de online bijscholing en namen zij deel aan in totaal acht bijeenkomsten van één van de zeven, meestal regionaal georganiseerde, lerende netwerken.
We stellen de online bijscholing graag ter beschikking van leerkrachten en scholen. U vindt binnenkort alle nodige praktische info op deze website.