In dit project ontwikkelen we een AI-gebaseerde feedbackbuddy (chatbot) die docenten in het hoger onderwijs ondersteunt met evidence-based en gepersonaliseerd advies over hun onderwijsontwerp.
Van tot
Erasmus+: KA220 Cooperation Partnerships higher education
De afgelopen maanden lag de focus op het verzamelen van kwaliteitsvolle wetenschappelijke artikelen rond onderwijsontwerp in het hoger onderwijs. Deze artikelen vormen de voedingsbasis (repository) voor onze AI-buddy die docenten gericht en onderbouwd feedback geeft.
Daarnaast werkten we een eerste proof of concept uit om de basiswerking van de tool te testen en demonstreren. Deze eerste versie is inmiddels gepresenteerd aan een eerste groep onderwijsonderzoekers.
Docenten kunnen zelf kiezen wat voor soort antwoord ze precies van de tool verwachten:
Ga je graag als eerste aan de slag met deze tool?
Een eerste versie van de tool werd al ontwikkeld en we hopen deze na de zomer uit te laten testen door docenten! Heb je interesse in het uittesten van deze tool?
Docenten in het hoger onderwijs zijn expert binnen hun vakgebied maar hebben vaak vragen over hoe ze de inhoud van hun vak op een effectieve en didactische manier kunnen vormgeven.
Hoewel er in veel hogescholen en universiteiten wel een basisopleiding voor didactische bekwaamheid bestaat, zien we dat deze voor docenten niet altijd op het 'juiste moment' plaatsvinden, of aansluiten bij de directe of ad-hoc vragen waar docenten tegenaanlopen tijdens hun onderwijsontwerp.
Daarnaast is er een toenemende vraag naar ondersteuning, wat zorgt voor een hoge werkdruk bij onderwijsondersteuners. Onderwijsondersteuners en -opleiders hebben onvoldoende tijd en ruimte om ter plekke individuele begeleiding en feedback voor alle docenten te voorzien.
Het voorgestelde project wil deze trend doorbreken door op een efficiënte manier advies te geven aan docenten, met real-time en direct toepasbare suggesties.
Twee componenten staan hierbij centraal:
Deze aanpak stimuleert innovaties en betere onderwijspraktijken.
Het versterken van de onderwijspraktijk van docenten in het hoger onderwijs:
Thomas More
Expertisecentrum Onderwijs en Leren (Milou de Smet, Mitte Schroeven)
Dienst Onderwijs (Heidi Verlinden, Kirsten Vandermeulen)
Expertisecentrum Ontwerp en Technologie (Daiane Seibert, Nicholas Decleyre)
Zuyd Hogeschool
Hanneke Theelen
Marcel van der Klink
Mark Goossens
OsloMet
Wilfried Admiraal
Expertise: leer- en studeerstrategieën, schrijfdidactiek, digitale didactiek voor het hoger onderwijs
Daiane heeft een master in wiskunde en in artificiële intelligentie. Haar onderzoek focust op de toepassing van AI in maatschappelijk relevante context.
Nicholas behaalde in 2018 zijn master in de industriële wetenschappen, optie elektronica-ICT. Na enige tijd in de industrie als AI ingenieur, is Nicholas nu voltijds onderzoeker binnen de onderzoekslijn Toegepaste Artificiële intelligentie.