Kinderen die veel lezen schrijven vaak ook beter, en omgekeerd, zo blijkt uit onderzoek. Een verbinding tussen lees- en schrijfonderwijs maakt dit effect nog sterker. Alle reden dus om na te denken over hoe die verbinding er in de praktijk uit kan zien, en om ons te verdiepen in wat goede lees- en schrijfdidactiek samen kunnen doen.
Lezen en schrijven zitten in het basisonderwijs vaak ‘verstopt’ in het taalprogramma. Toch komt er steeds meer aandacht voor functionele contexten van lees- en schrijftaken. Zaakvakonderwerpen zijn heel geschikt om die context te leveren en maken het mogelijk om kinderen te motiveren voor lezen en schrijven. Welke strategieën kan een leerkracht inzetten om lees- en schrijfvaardigheid van kinderen binnen de context van een onderwerp te versterken? Wat maakt een goede schrijfles? Hoe krijgen kinderen plezier in schrijven en ontwikkelen ze zich er ook nog in?
In deze presentatie geeft Suzanne van Norden een beeld van de mogelijkheden van gekoppeld lezen en schrijven bij zaakvakken, met de nadruk op wat leraren moeten weten over effectieve schrijfdidactiek. Uitgangspunt daarbij zijn haar boeken 'Iedereen kan leren schrijven' (derde druk 2024) en 'Wat een goede tekst! (2022)'
Doelgroep: Leraren en schoolleiders
Datum en tijdstip: woensdag 23 april 2025 van 14u30 tot 15u30
Kostprijs: €15,00
Locatie: online
Schrijf hier in!