Ga naar de hoofdinhoud

Leskwaliteit in kaart

Working report bij lopend onderzoek

De kwaliteit van lessen die leraren geven is een cruciale factor in het leerproces en de schoolloopbaan van leerlingen. Het in kaart brengen van deze leskwaliteit is bijgevolg belangrijk. Zonder zicht op leskwaliteit is het moeilijk om een gedegen beleid te voeren rond het versterken en/of borgen ervan.

Het lopende project “Leskwaliteit in kaart” richt zich op de ontwikkeling van een Vlaams-Nederlands lesobservatie-instrument dat observeerbaar, effectief leraargedrag in kaart brengt. Daarbij wordt sterk voortgebouwd op inzichten uit leraareffectiviteitsonderzoek en de cognitieve leerpsychologie. Het doel van het project is om Vlaamse en Nederlandse onderwijsprofessionals handvatten te bieden om leskwaliteit te observeren en waar nodig gericht te verbeteren.

In leskwaliteit worden vaak drie dimensies onderscheiden: veilig en stimulerend leerklimaat, adequaat klasmanagement en effectieve instructie. In een eerste projectfase staat de ontwikkeling van een lesobservatie-instrument rond effectieve instructie centraal. Het huidige working report rapporteert over de systematische aanpak die wordt gehanteerd in de ontwikkeling van een observatieformulier, handleiding en training voor observatoren:

  1. Identificeren van kenmerken van effectieve instructie
  2. Analyseren van bestaande lesobservatie-instrumenten
  3. Ontwikkelen van een overzichtsmatrix van kenmerken van effectieve instructie en eerdere operationaliseringen ervan
  4. Ontwikkelen van een Vlaams-Nederlands lesobservatie-instrument
  5. Testen en verfijnen van het instrument
  6. Psychometrisch valideren van het instrument


In volgende fases plannen we een vergelijkbare ontwikkeling van instrumenten voor de dimensies veilig en stimulerend leerklimaat en adequaat klasmanagement.

Het volledige rapport lees je hier.

Team onderzoekers

Gastprofessor

Hannah Bijlsma

Begeleider professionele ontwikkeling en onderzoeker

Onderzoeker

Kim Bellens

Expertise: methodologie, leermiddelen, lerareneffectiviteit

Onderzoeker

Milou De Smet

Expertise: leer- en studeerstrategieën, schrijfdidactiek, digitale didactiek voor het hoger onderwijs

Onderzoekscoördinator

Pieter Verachtert

Expertise: lerareneffectiviteit, praktijkgericht onderzoek, didactiek, methodologie, project management, onderzoeksbeleid

Vragen? Aarzel niet om ons te contacteren.

Gastprofessor

Hannah Bijlsma

Toon e-mail
Onderzoeker

Margo Vandenbroeck

Toon e-mail
dots

Laat je gegevens achter om op de hoogte te blijven van ons werk

Inschrijven