De kwaliteit van lessen die leraren geven is een cruciale factor in het leerproces en de schoolloopbaan van leerlingen. Het in kaart brengen van deze leskwaliteit is bijgevolg belangrijk. Zonder zicht op leskwaliteit is het moeilijk om een gedegen beleid te voeren rond het versterken en/of borgen ervan.
Het lopende project “Leskwaliteit in kaart” richt zich op de ontwikkeling van een Vlaams-Nederlands lesobservatie-instrument dat observeerbaar, effectief leraargedrag in kaart brengt. Daarbij wordt sterk voortgebouwd op inzichten uit leraareffectiviteitsonderzoek en de cognitieve leerpsychologie. Het doel van het project is om Vlaamse en Nederlandse onderwijsprofessionals handvatten te bieden om leskwaliteit te observeren en waar nodig gericht te verbeteren.
In leskwaliteit worden vaak drie dimensies onderscheiden: veilig en stimulerend leerklimaat, adequaat klasmanagement en effectieve instructie. In een eerste projectfase staat de ontwikkeling van een lesobservatie-instrument rond effectieve instructie centraal. Het huidige working report rapporteert over de systematische aanpak die wordt gehanteerd in de ontwikkeling van een observatieformulier, handleiding en training voor observatoren:
In volgende fases plannen we een vergelijkbare ontwikkeling van instrumenten voor de dimensies veilig en stimulerend leerklimaat en adequaat klasmanagement.
Expertise: leer- en studeerstrategieën, schrijfdidactiek, digitale didactiek voor het hoger onderwijs
Expertise: lerareneffectiviteit, praktijkgericht onderzoek, didactiek, methodologie, project management, onderzoeksbeleid